علم با پرسش های رده ی "چگونه باید باشد" سر و کار ندارد. در علم خوب و بد مطرح نیست. علم ارزش نمی شناسد و این ویژگی از ارزش علم نمی کاهد. اشتباه نشود علم و تکنولوژی را نباید یکی دانست. تکنولوژی کاربرد علم است نه خود علم. در کاربرد علم ارزش های اخلاقی می تواند مورد نظر باشد ولی در علم نه.
جهانگیر شمس آوری مجله ایرانشناسی شماره ۲۳
عشق در ایران باستان بار ارزشی و اخلاقی بیشتری دارد و جنبه ی داوری در آن بیش از پاک باختی عرفانی ست که در ادبیات بعد از اسلام دیده می شود.
نگرشی تطبیقی بر اسطوره عشق در فرهنگ های کهن
مجله ایرانشناسی شماره 20
yousefinaele, [3/14/2025 8:32 PM]
در جامعه ی سنتی سیاست عرصه خصوصی نجباست و زندگی خصوصی مردم عرصه ی مداخله ی دولت است. یکی از مهم ترین شاخصه های تجدد و دموکراسی عمومی شدن سیاست و خصوصی شدن خلوت ذهن و زبان و خانه ی مردم است.
عباس میلانی مجله ایرانشناسی شماره ۱۸
yousefinaele, [3/16/2025 8:22 PM]
یکی از درون مایه های اصلی داستان های چوبک مساله روابط و غریزه جنسی زنان است. موضوعی که بیشتر نویسندگان معاصر چوبک از بیان آن واهمه داشتند و اگر هم به آن می پرداختند عموما این مساله رادر قالب توصیف زنان روسپی و یا زنان غربی و یا اقلا غیر ایرانی مطرح می ساختند و از این جهت آن را یکی از تاثیرات سو فرهنگ غرب در جامعه ایران ارائه می کردند. چوبک بر خلاف نویسندگان معاصر خود از ابتدای کارش به شکستن این سنت پرداخت و تا آخرین اثر داستانی اش ادامه داد.
**
سرکوب غریزه ی جنسی و سکوت درباره ی این غریزه به دلائل اخلاقی، مذهبی، اجتماعی یا به طور کلی فرهنگی تنها یکی از مسائلی است که به وسیله ی آن چوبک توجه خواننده اش را به محرومیت زن در جامعه ایران معطوف می کند.
محمد قانون پرور
تصویر زنان در داستان های صادق چوبک
مجله ایرانشناسی شماره ۱۸
yousefinaele, [3/16/2025 8:48 PM]
فضله ی سگ را در خیابان می توان ندید و از کنارش رد شد اما منکر وجودش نمی شود شد. اصولا ادبیات پودر و ماتیکی ادبیات راحت طلبانه و باب طبع عوام است. یک خواننده عادی می خواهد با خواندن داستان از حقایق تلخ سیاه و کثیف پیرامونش خلاص شود. از اینجاست که ادبیات آسان و مردم پسند به وجود می آید و این روزها یک شکل دیگر آن ادبیات سوسیالیستی تحویل ما شده است که در این شکل مسخره ی تازه، هر چیز باید امیدوارانه و با سرود پیروزی جریان داشته باشد.
ناتل خانلری
مجله ایرانشناسی شماره ۱۸
به گمان من "عشق" از یاد بردن خود برای خاطر دیگری نمی تواند بود بلکه به یاد آوردن خود از برکت وجود دیگریست.🌿
***
فردوسی ظریف ترین مفاهیم غنایی را در خشن ترین قالب های حماسی بیان تواند کرد. درست مانند پوسته ی آهکین صدف سخت و خشن است اما محتوای عاشقانه اش به مرواریدی می ماند که در بطن او نهفته است.
نادر نادرپور مجله ایرانشناسی
عشقی به بلندی پرواز سیمرغ / مجله ایرانشناسی شماره 15
تفسیری درباره داستان عاشقانه زال و رودابه
yousefinaele, [3/2/2025 2:37 PM]
از تاثیر مربیان و مسئولان خارجی که در خدمت تربیت بدنی و ورزش ایران بوده اند نباید غافل بود. از جمله به نظر می رسد که توماس گیبسن آمریکایی، اولین رئیس اداره ی تربیت بدنی و پیشاهنگی ایران که از سال 1313 در خدمت وزارت معارف بوده است، چه در تهیه ی مقررات و آیین نامه ها و چه در ترجمه ی این مقررات به فارسی با شاگردان و همکاران ایرانی خود زحماتی کشیده و بسیاری از واژه های مرکب یا بسیط از اداره ی او پا به عرصه ی زبان ورزش نوین ایران گذاشته است.
مجله ایرانشناسی
شماره 15
yousefinaele, [3/2/2025 3:13 PM]
اندرو ساریس: متاسفانه بسیاری بدون صلاحیت کافی در رسانه ها به این امر خطیر(کار منتقدی) مشغولند. مدت هاست به این نتیجه رسیدم که هر کس که زبانی چرب و نرم و ظاهری آراسته داشته باشد می تواند به این کار بپردازد و کلی بافی کند. اصولا هر کس می تواند منتقد باشد اما مساله اساسی این است که منتقد خوب بودن کار مشکلی است.
گفتگوی بهمن مقصودلو با اندرو ساریس
پن: یا با حفظ کردن مقاله ها برای ادبیات داستانی قطعنامه صادر می کنند و بقیه هم باید دست به سینه بشینن و جیک نزنن.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر