۷.۹.۹۸

انسان خداگونه یووال نوح هراری

کشورها موفقیت شان را نه با خشنودی شهروندان بلکه با گستردگی قلمرو خود، افزایش جمعیت شان و رشد تولید ناخالص ملی شان می سنجیدند.
***
ویاگرا برای این به وجود آمد تا مشکلات فشار خون را درمان کند این برای میلیون ها مرد این امکان را فراهم آورد تا توانایی جنسی متعارف خود را بازیابند.
***
جراحی پلاستیک در جنگ جهانی اول به وجود آمد و آن زمانی بود که هارولد جیلیس شروع به درمان جراحت های صورت در بیمارستان نظامی آلدرشات کرد
***
به جای ترس از شهاب های آسمانی باید از خودمان بترسیم چون انسان خردمند طی هفتاد ساله ی اخیر، این گونه ی میمون به تنهایی و به شیوه های بنیادی باعث تغییرات زیست محیطی جهانی شده است. تاثیر ما بر سیاره هم اکنون در سطح تاثیرات دوران یخبندان و لرزش های پوسته ی زمین در 65 میلیون سال قبل است، که باعث انقراض دایناسورها شد.
***
کسی تا کنون تجربه ی درد و عشق را زیر میکروسکوپ مشاهده نمی کرده است اما توضیحات بسیار مفصل زیست شیمیایی برای درد و عشق وجود دارد. تمامی آن درد و لذتی که طی میلیون ها سال توسط میلیاردها موجود زنده تجربه شده تنها یک آلودگی ذهنی بوده است. این قطعا چیزی است که ارزش فکر کردن دارد.
***
فروید می گوید: ارتش ها از امیال جنسی برای نیرو دادن به خشونت جنگی استفاده می کنند. ارتش از میان مردان جوان عضوگیری می کند و این درست زمانی است که تمایلات جنسی آنها در اوج خود است.ارتش امکان برقراری رابطه ی جنسی و تخلیه ی فشار جنسی سربازان را که در وجودشان متراکم شده محدود می کند. درست مانند اسب بخار.
***
انقلاب علمی بشر کشف نادانی بود.
***
گاوهایی که امروزه مورد دستکاری ژنتیک قرار گرفته اند دارای چنان پستان های سنگینی از حجم عظیم شیر متراکم هستند که به سختی راه می روند. مرغ هایی که مورد دستکاری ژنتیک قرار گرفته اند قادر به ایستادن روی پایشان نیستند.
***
عشق فزاینده به نوزاد، تحسین اطرافیان، دوستان، خانواده، دگم های مذهبی و تبلیغات ناسیونالیستی دست به دست هم می دهند تا زایمان را از یک تجربه ی عذاب آور به خاطره ای خوشایند تبدیل کنند.
***
هوشیاری: مستلزم وجود احساسات و عواطف است
هوش: به کارکردهای محاسبه و حل مشکل می پردازد.

هیچ نظری موجود نیست: