۱۱.۸.۰۲

یادداشت های کامو جلد دوم

 آلن درباره ی بالزاک: نبوغ او در این هست که پیش پا افتاده ترین موضوع ها را می گیرد و بی آنکه تغییرشان دهد متعالی شان می کند. 

**

مردن در حالی که می دانی فراموشت خواهند کرد وحشتناک است.

***

ازدواج واقعا عمل بی اهمیتی است. هدف مشخص زندگی، بی اهمیت کردن است.

پی نوشت: خوب کامو هم با من هم نظر هست منظور کامو از این حرف که مفصل توضیح داده این است که اصلا اهمیت عام ندارد. من همیشه گفتم هیچوقت این تو بوق و کرنا کردن ملت درباره ازدواج و روابطشون رو درک نمی کنم. 

***

آنچه افراد بسیاری را جذب رمان می کند این است که رمان ژانری است که سبکی ندارد. 

***

اگر همچنان پایدار به چیزی که واقعا شایسته ی عشق ورزیدن است صمیمانه عشق بورزیم و عشقمان را ذر پای چیزهای بی اهمیت، بی خاصیت و بی مزه حرام نکنیم اندک اندک نور بیشتری ذخیره می کنیم و قوی می شویم. 

***

آدم های میان مایه به شما شهرت می بخشند و شما آن را با میان مایه ها و رذل ها قسمت می کنید.

پی نوشت: مثل بلاگرهای اینستا

***

پزشک، دشمن خدا: او با مرگ می جنگد!

***

قلب آدم را از طریق بدبختی ها می شناسیم.

***

سیاست ناشی از این واقعیت است که آنهایی که کارشان حرف زدن برای مردم است جدا دغدغه ی آزادی ندارند و هرگز نداشته اند. وقتی که صادق و صمیمی هستند حتی لاف خلافش را می زنند. 

***

این جهان نیست که باید از نو ساخت بلکه انسان است. 

***

هشتاد درصد طلاق در میان زندانیان جنگی بازگشت داده شده به کشور است. هشتاد درصد از عشق های بشری تاب تحمل پنج سال جدایی را ندارند. 

***

وسوسه های خدا برای نوع بشر همیشه خطرناک تر از وسوسه های شیطان بوده است. 

***

آه خدایا ما تنهاییم، مادرم و دل ِ من.

***

آدمی پیش از آنکه به اخلاق بربخورد باید به عشق برخورده باشد. 

***

عشق ورزیدن به یک نفر مثل کشتن بقیه ی آدم هاست.

***

ما همه ناشادیم. کشور ما برای ما میدانی از خشم و نزاع را آماده کرده است. هر کداممان پشت یک دیوار نفوذ ناپذیر زندگی می کنیم و از همه ی آن دیگران بیزاریم. تنها دشمنان واقعی ما کشیش ها، ودکا، تاج و تخت و پلیس هستند که چهره هایشان را پنهان می دارند و ما را علیه هم بر می انگیزند. 

***

یگانه پیروزی پی بردن به این مطلب است که عشق می تواند بزرگ باشد  حتی وقتی که عاشق آدمی بزرگ نیست.

***

عشق یعنی آرزوی فهمیدن

***

دلا کروا: آنچه انسان ها را نابغه می کند اندیشه های بدیع نیست، بلکه این اندیشه ی مسلط است که آنچه گفته شده هنوز به قدر کافی گفته نشده است. 

***

ما کفشی تنگ می پوشیم لباسمان به شکلی احمقانه تنگ و چسبان است و برای همین ترحم انگیز هستم. 

پی نوشت: بیشتر بیماری های روده ای و پوستی هم عوارض همین زیادی تنگ پوشیدن هست.

***

همه قدرت دانش امروزی ما صرف تقویت دولت می شود. حتی یک دانشور و محقق پیدا نمی کنی که تحقیقش مربوط به دفاع از فرد باشد. 

***

بیش از انکه روح داشته باشم عشق دارم، پیش از آنکه بخت داشته باشم تمنا دارم و بیش از آنکه در امکان من است عشق می ورزم. 

***

من از رازهای پنهان دیگران خوشم نمی آید اما به اعترافاتشان علاقمندم. 

هیچ نظری موجود نیست: