۳.۱۰.۰۰

زندگی من مارک تواین

 قلب آدمی تنها قلب بدی است که در قلمرو سلطنت حیوانات وجود دارد، می گفت آدمی تنها حیوانی است که می تواند احساس بدخواهی، رشک، دشمنی، انتقام، کینه، و خودبینی کند. تنها حیوانی است که مستی را دوست دارد، تنها حیوانی است که می تواند کثافت شخصی و جایگاه کثیف را تحمل کند. تنها حیوانی است که غریزه ی پستی به نام " وطن پرستی" در او توسعه یافته است. عقل آدمی چیز اضافه ی وحشیانه ای است که او را تنزل داده است. 

مقدس ترین مقدس ها با استفاده از عقل عالی خود، خانواده ی خود را زیر دست خود به صورت خدمتکار پستی در آورد. 

**

هر چیزی که اکتسابی است قابل احترام و تجلیل است چون در نتیجه ی کوشش شما به دست آمده است. 

**

دروغ بر سه نوع است: دروغ، دروغ شاخدار، آمار

**

ما در خودمان چیزهای بسیاری نمی یابیم که قابل تحسین باشد و همیشه پنهانی میل داریم که مانند کس دیگری باشیم. اگر هر کس به آنچه خود هس قانع بود دیگر قهرمانان وجود نداشتند. 

**

کسانی هستند که می گویند داستان تنها باید یک کار هنری باشد و شما نباید در آن عظ کنید و تعلیم بدهید

**

حرفه ی انتقاد، در ادبیات، موسیقی و نمایش از تمام حرفه ها پست تر است.

**

افکاری که کتاب از آنها تشکیل شده جز اموال است. می توان یک میلیون مثال زد:اگر مردی بتواند سگ بی هنر و بی فایده ای را بگیرد و تربیتش کند و او را به سگ شکاری خوب یا سگ گله تبدیل کند، این سگ حالا دیگر کمابیش یک مال قیمتی و قابل فروش است و این ارزش اکتسابی صرفا نتیجه ی فکری است که عملا و معقولانه به کار رفته است. فکر قیمتی کردن ِ سگی که قبلا هیچ قیمتی نداشته است!

**

قانون خلقت بشری این طور است که آنان که شایستگی دارند نباید چیزی به دست آورند و آنان و که شایستگی ندارند، تمام چیزهایی را که به دست آوردنش ارزش دارد به دست آورند. این ترتیب به حد کافی جنون آمیز است. 

**

ما در امریکا خیلی می نازیم به اینکه ادارات آتش نشانی ما شایسته ترین آتش نشانی های جهان است، اما اینها در اروپا چیز بهتری دارند که به آن بنازند، آن هم روش معمولی در عمارت سازی است که جان مردم را از آتش حفظ می کند و انان را از ادارات آتش نشانی بی نیاز می سازد. 

**

همیشه یکی از غرایب نوع بشر آن است که دو نوع اخلاق ذخیره دارد: یکی خصوصی و واقعی و دیگری عمومی و مصنوعی. 

**

در گفت گوی خصوصی با دوستان، عادت من بر این است که عقاید خصوصی خود را درباره ی مذهب و سیاست و مردم آشکار می کنم، اما هرگز به خیال چاپ آنها نخواهم افتاد چون اینها عقاید شخصی است نه عمومی!


هیچ نظری موجود نیست: