۲۳.۸.۰۰

فکر دموکراسی سیاسی محمد قراگوزلو

 در جامعه ی مدنی هر شهروند یک پلیس وجدان به شما می رود که حاضر نیست تحت هیچ شرایطی مرزهای معین قانون را بشکند و چارچوب انضباط اجتماعی را فرو بریزد.

**

از نظر کانت برابری مدنی یعنی: شهروند هیچ کس را در جامعه به عنوان موجود برتر به رسمیت نمی شناسدمگر کسی را که از نظر اخلاقی شایستگی داشته باشد. 

**

حکومت های مستبد دموکراسی را همچون داروی خطرناک سم در شیشه می کنند و به مناسبت های ویژه آن را قطره قطره در دهان جوامع می چکانند و یا به قدری درهای این شیشه را محکم می بندند که یا به هنگام باز کردنِ اجباری می شکند و محتوای آن در میدان هرج و مرج و شورش و انقلاب به هرز می رود و به نوش دارویی پس از مرگ سهراب تبدیل می شود یا در جریان تعرض مردم تشنه ی آزادی برای چشیدن محتوای نجات بخش آن لاجرم شیشه در میان هیجان و بلوای مردم استبداد زده می شکند و حتی قطره ای از آن کام تلخ یکی از بیماران را شیرین نمی کند.

**

جان استوارت میل: تنها هدفی که آدمی مجاز است در آزادی عمل هر هم نوع دیگرمداخله کندحفاظت از خویشتن است. 

***

فقر، سخت ترین خشونت ها مخوف ترین استبداد ها و زشت ترین شکل اجتماعی است و فرد، گروه یا طبقه ای که با دزدیدن از نان مردم قصد جان آنها را می کند نمی تواند از وجود آزادی در جامعه سخن بگوید. 

**

در نظریه ابن خلدون می گوید اعمال روش های خشن از جانب دیکتاتورها مردم را نسبت به سرزمین خود چنان بیگانه می نماید که در جریان جنگ ها پشت به حکومت می کنند یا خاموشی می گزینند یا به سپاه دشمن می گروند.

**

تمدن عاملی است که مشروعیت خویش را از فرهنگ دریافت می کند. فرهنگ توسط ابزارهای هویت ساز خود ، حوزه های تمدنی را به وجود می اورد. از این رو می توان گفت فرهنگ بدون تمدن ممکن است ولی تمدن بدون فرهنگ ممکن نیست. 

**

هر صنعت و تمدنی پس از ایجاد امنیت پدید می آید.

**

همه ی کسانی که در ارزوی تفوق نظامی هستند متمایل به تداوم اسباب و علل جنگ و مستعد ایجاد فتنه و اشوب هستند. چون هیچ افتخار نظامی جز از طریق جنگ به دست نمی آید

هیچ نظری موجود نیست: