۲۲.۱.۹۹

کتاب درباره ی اسلاوی ژیژک

اسلاوی ژیژک معتقد است فلسفه در آن لحظه ای آغاز می شود که ما آنچه را فرض شده(همینه که هست، قانون قانونه، و غیره) را به سادگی نپذیریم.
***
ژیژک می گوید وقتی لذت اجباری شود دیگر چندان مفرح نیست. به عنوان مثال این گرایش در محبوبیت ویاگرا تجلی می یابد. این دارو عملکرد نعوظ را در مردان ناتوان احیا می کند و به آنها اجازه می دهد هر مشکل روانشناختی را دور بزنند. این بدان معنااست که آنها دیگر هیچ بهانه ای برای عدم رابطه ی جنسی ندارند و باید از رابطه ی جنسی لذت ببرید وگرنه تقصیر خودتان است.
***
تعریف ایدئولوژی: آنها بر آن آگاه نیستند اما آن کار را می کنند. به عنوان مثال ما آگاه نیستیم که هر بار رای می دهیم در کار صحه گذاشتن بر وضع موجودیم . ما آگاه نیستیم که باورهای مذهبی ما در عمل راه هایی برای آن است که ما را شهروندانی سازش پذیر نگه دارند از همین رو هر یک شنبه به کلیسا می رویم.
***
از نظر ژیژک ایدئولوژی اساسا به کنش مربوط است نه به آگاهی. ممکن است من تمام روز در خانه بگردم  و آثار فمنیستی را بخوانم اما اگر همسرم را به باد سرزنش بگیرم که چرا چای حاضر نکرده یا پیراهنم را اتو نکرده، من فمنیست نیستم. چرا که کنش های من و نه دانش من نشان می دهند که من یک مردسالار تمام عیارم.
***
ایدئولوژی همواره به چیزی مفهوم می بخشد که بی مفهوم است.
***
بازسازی لکان از کوگیتوی دکارت نشان می دهد : من می اندیشم آنجا که نیستم پس من آنجا هستم که نمی اندیشم. وقتی اندیشه را انتخاب کنیم وجود را از دست می دهیم و وقتی واژه ها را بر می گزینیم آن چیزهایی را که واژه ها بازنمایی می کنند می کُشیم.
***
نقش ها از آن رو تصادفی و فانتزی اند که پیامد مستقیم خصلت های عملی و واقعی ما نیستند. برای مثال اگر من شاه باشم هیچ چیز ذاتا شاهانه ای در من نیست. من خصلت فطری شاهانه ای ندارم که با آن به دنیا آمده باشم. خصایل شاهانه را جایگاه من در نظم نمادین به من اعطا کرده است به شرط آن که در خانواده سلطنتی به دنیا آمده باشم.  این سئوالی است که امروزه نه شاهان بلکه افراد مشهور می پرسند: ایا شما هواداران مرا به خاطر شهرتم(نقش ام در نظم نمادین) دوست دارید یا به خاطر چیزی که حقیقتا هستم؟
***
لاوینک 1995: در آمریکا پس از انفجار اوکلاهاما ناگهان معلوم شد که صدها هزار آدم نفهم وجود دارد. جامعه ی مدنی جنبش اجتماعیِ زیبایی نیست بلکه شبکه ای از محافظه کاران اخلاقی و گروه های فشار ملی گرا است که به دلیل آموزش های مذهبی
در مدارس مخالف سقط جنین هستند، فشار واقعی از پایین.
تونی مایرز

هیچ نظری موجود نیست: