۲۸.۸.۹۶

صد خطابه

انسان طبعا طوری سرشته شده که از هر چه می ترسد نزد آن خاشع و خاضع و فروتن می شود.
٭
چنگیز که تمام دنیا را قتل و غارت کرد یک عالم یا یک حکیم در تمام ملتش نبود چه جای اینکه در خدمتش باشد.
٭
خیلی حرف ها و اعتقادات از ملت روم و یونان در زمان فتوحات اسکندر داخل عقاید ایرانیان شده است.
٭
هر ایرانی را که امروزه ملاحضه می کنید به کربلا می رود و متحمل هزار بلا می شود یا به مکه می رود و کلی ثروت را تلف و خود را معرض هلاک می سازد اگر از او بپرسی مقصودت از این سفر چه است و چه فایده می بری در جواب حیران و سرگردان و آخرالامر جز اینکه خدا قرار داده و پیغمبر فرموده و هر که تخلف کند کافر و اهل سقر است جوابی ندارد. و مانند خر رفته و گاو بر می گردد
*
آنکه بر مردم نخوت می فروشد باید در مقابل آن به ملت و دولت خود خدمتی کرده باشد و الا خوردن و ریدن نه مایه ی اعتبار است نه سبب افتخار.
*
فایده ی دانستن نسب خالد بن ولید و یزید بن معاویه و زید بن حارثه ی کلبی برای منِ ایرانی چه می شود؟ علم حکمت و عرفان و تفسیر قرآن و تطبیق میان این و آن جز اوهام بی جا و تولید مجادله و اشکالات بی پا یا افترای برخدا و رسول چه فایده دارد؟ نه اسباب شوکت ملت، نه باعث قوت دولت،  نه مایه ی ثروت رعیت، نه علت ازدیاد تجارت، نه مایه ی اعتبار اهالی مملکت، نه مصلح اخلاق ملت ایران می شود. ملاصدرا و فتوحات محی الدین و رافات شیخ شبستری، این کتاب ها که زمین را سنگین بار کرده به ملت و رعیت ایران جز تضییع وقت چه خدمت کرده است؟ لاهوت احدیت و ناسوت کثرت و قِدَمِ قدموتِ هویت برای ما هتل لندره یا خیابان شانزه لیزه تشکیل کرده است؟
*
آدمی که راه گم کرده هر چه تند تر بدود از مقصود دورتر می شود.
*
وای به حال آن ملت که که رئیس و سایس ایشان قومی جاهل باشد که آنان را به جایی ببرد که عرب هم نرفته بلکه نی انداخته!
*
اخلاق یک ملت آنقدر که از راه کیش و عقاید فاسد و تباه می شود از هیچ راه دیگر آنقدر فاسد نمی شود.
*
زنان ایران از حیوان بلکه از سگان فرنگستان خوارتر و از گربگان کردستان بی مقدارترند... هر نامردِ بی غیرت و ستمکار بی مروت درجه ی ظلم طبیعی و اخلاق شداد و نمرودی را در خانه درباره ی زن پاشکسته ی خویش به کار می برد. زن اسیر مانند، مجبور است برای چاره ی رفع ظلم از خویش، ولدی و فرزندی مرکب از حیله و دروغ  مانند یک برج پر از مکر و نفاق بزاید و بپروراند و ریشه ی این همه ظلم و ستم را تعدد زوجات و تکثر متعات در ایران بلکه در مسلمانان آبیاری می کند.
*
میرزا آقاخان کرمانی

هیچ نظری موجود نیست: