۲۳.۷.۹۶

حضورستان

هر انسانی در درون خود آواره است
*
ولتر گفته است:این کثرت علم کشیش ها نیست که اسباب تسلط آنها بر مردم شده است بلکه کثرت جهل مردم است که آنها را به زیر بار چند نفر فریب دهنده در آورده است.
*
مذهب، بی چون و چرا جهل ابدی و پوچی معرفت آدمی را می پذیرد.
*
مرحوم ذکا الملک فروغی در جنگ جهانی اول به نمایندگی ایران به جامعه ی ملل رفت. نماینده ی یکی از دولت ها که در تاریخ خوانده بود ایرانیان در روزگاری به شرق و غرب عالم تاخت می آورده اند از مرحومفروغی پرسیده بود: حالا در این قرن شما با همسایگانتان چطور رفتار می کنید؟
فروغی به لحن طنز و جد هر دو جواب داده بود: خیلی خوب، با همسایگان برادرانه رفتار می کنیم و پدر هم وطنان خود را در می آوریم!
*
دناشناس پیش جنید آمد و گفت: گوهر آشنایی بر تو نشان می دهند یا ببخشیا بفروش. جنید گفت: اگر بفروشم تو را بهای آن نبود. و اگر ببخشم آسان به دست تو آمده باشد، قدرش ندانی
*
ویل دورانت: حتی فیلسوف هم اگر با تاریخ آشنایی داشته باشد تصدیق می کند که یک صلح ممتد ناچار عضلات نظامی ملت را نرم می کند.
*
بزرگترین اختراعات بشر در زمان جنگ پدید آمده است اگر آن همه مجروح در جنگ نبود و زخم بدن آنها فساد نمی کرد مردی به نام فمینگ شب و روز در جستجو نمی افتاد تا پنی سلین را کشف کند. اگر جنگ دوم جهانی نبود تا قرن ها اتم جز در مخیله ی دانشمندان عرصه ای برای خود نمایی نداشت. کانت فیلسوف بزرگ می فرماید: سیر بشر البته همیشه به سوی پیشرفت است اما عامل این پیشرفت علم بشر نیست بلکه حرص بشر است.

هیچ نظری موجود نیست: