۳.۱۱.۰۰

به عبارت دیگر نجف دریابندری

 این عادت ناپسند جوانان ایرانی که همه شان چشم به شغل دولتی دوخته اند باید هر چه زودتر ترک شود. 

**

کیفیت نهایی یک تابلوی نقاشی در شباهت آن به یک شی خارجی نیست بلکه در استحکام روابطی است که میان اجزای آن باید برقرار باشد. 

**

هوشنگ پزشک نیا یکی از هنرمندانی بود که نقاشی جدید را به ایران آوردند. پیش از او نقاشی کم وبیش در تقلید از کمال الملک و شاگردانش خلاصه می شد.او در انزوا زندگی می کرد. هیچوقت نمایشگاه برگزار نکرد. سفارش نمی گرفت حتی حاضر به فروش کارهایش نشد. پزشک نیا از جریانات روز برکنار ماند، نه از کسی تاثیر پذیرفت، نه در کسی تاثیر کرد. او می گفت نقاشی این نیست که انسان در به در دنبال ماده ای بگردد که تابه حال کسی به کار نبرده باشد. بهترین زمینه همین کاغذ و بهترین ماده همین رنگ است. ارزان ترین رنگ. آن چیزی که ارزش نقاشی را ایجاد می کند غرابت آن نیست. تجلی تجربه ای است که نقاش اندوخته است و نجابت آن بینشی است که نقاش از انسان و طبیعت دارد. گواش ارزان ترین رنگی بود که پزشک نیا همیشه دم دست داشت. روی هر تکه کاغذ یا مقوایی که دم دستش بود کار می کرد. 

**

هوشنگ پزشک نیا می گفت: نقاشی، نماز گذاشتن در برابر طبیعت است، ادی دین به هستی است. او با خلوص و فروتنی کار می کرد. 

**

در جامعه ی ما یک قشر قابل توجه از مردم مرفه وجود دارد که خیلی مجبور نیستند قبل از خرید پولشان را بشمارند. اما این قشر که من میل دارم اسمش را بورژوازی بی فرهنگ بگذارم، خریدار کتاب نیست. اتومبیل و ماشین رختشویی و کباب پز برقی می خرد اما حاضر نیست کتاب بخرد. 

**

در نقاشی خط و طرح عامل فکری و رنگ عامل عاطفی است. 

**

زندگی گوگن و ون گوگ نمونه هایی از این حقیقت است که نبوغ همیشه با خوشبختی همراه نیست. 

**

همه رنگ های گوناگونی که در طبیعت می بینیم از سه رنگ اصلی سرخ و زرد و آبی تشکیل شده اند. این خاصیت مربوط به چشم انسان است که رنگ هایی را که از خارج دریافت می کند به هم می امیزد و از انها رنگ جدیدی به وجود می آورد. رنگ های بیشماری که ما در طبیعت می بینیم در حقیقت توهمی بیش نیست و در طبیعت بیش از سه رنگ وجود ندارد. 

**

کارل پوپر: اگر بخواهیم تمدن ما باقی بماندباید عادت تعبد از عقاید مردان بزرگ را ترک کنیم. مردان بزرگ ممکن است اشتباهات بزرگ مرتکب شوند. 

**

کارل پوپر: تاریخ پرستی یک گروه از مردمان علت مرگ و بدبختی گروهی دیگر است. 

هیچ نظری موجود نیست: