۲۹.۱۰.۹۶

گامی به سوی عدالت جلد اول

نابرابری های اقتصادی به زودی برابری سیاسی و حقوقی را از بین می برد و به هیچ سازمان و حکومتی نباید چندان اعتماد کرد که مردمی بی دفاع را در برابر آن مطیع ساخت.
*
معاف شدن دولت از نتایج اعمال مربوط به حاکمیت و اقداماتی که زیر عنوان تامین منافع اجتماعی انجام می دهد از قواعد خطرناکی است که باید تغییر یابد و جای خود را به قاعده ی مردمی دیگری واگذار کند.
*
هرگاه دولت ها خواسته اند وجود خویش را بر خانواده تحمیل کنند به آن آسیب رساندند.
*
در اعلامیه یکی از گروه های سیاسی سخنی بدین مضمون آمده بود که می گویند ملجس باید از خبرگان باشد.خبره در چه چیز؟ خبره در زبان بازی؟ما کسی را خبره می دانیم که در شناسایی حقوق خلق زحمتکش خبره باشد.
*
معنای دموکراسی یا حکومت خلق این نیست که همه ی کارها را همه ی مردم انجام دهند. معنای درست اشتراک در اداره ی امور آن است که از همه ی استعدادها و کاراییها در جای خود استفاده شود
*
ما تعهدی نسپرده ایم که زندگی اجتماعی خود را بر طبق دلخواه دیگران بر مبنای نمونه های انان ارائه دهیم.
*
نگرانی از این است که نیروی خدایی که به خلق داده شده و آنان نیز آن را به امانت مجلس خبرگان سپرده اند، دوباره به آنان باز نگردد یعنی به حاکمیت مردم خلل برسد. امانتی را که در دست دارید و به شما سپرده شده است تا در پناهگاه قانون اساسی مصون از تعرض بماند، به صاحبان اصلی آن بازگردانید.
*
رشته ی پیوند انسان ها و رابطه ی دولت و مردم را تنها قانون منظم نمی کند. انسانیت والاتر از ان است که در تار و پود مواد خشک و بی روح قوانین محصور بماند.
*
محدود بودن نوعی مجازات است.
*
مقاومت در برابر ظلم واکنشی طبیعی و دفاع مشروع است که نمی توان از انسان گرفت.
*
اگر مقصود این است که چون به حساب آماری شیعیان از سنیان در این کشو بیشترند و بنابراین لازم است که نام شیعه در قانون اساسی ذکر شود! معلوم است که قانون اساسب جایگاه آمار و محل انعکاس سرشماری نیست. در پاسخ باید گفت قانون اساسی جایگاه بروز و اعلام آرمانهای ملی و مذهبی است
ناصر کاتوزیان

هیچ نظری موجود نیست: